Finans
Arv eller gave? Den forskel kan koste nevøer og niecer over halvdelen i skat
Nye regler kan gøre arv til nevøer og niecer langt billigere. Men samme fordel gælder ikke nødvendigvis, hvis pengene gives som gave.
Et nyt lovforslag kan ændre økonomien markant for nevøer og niecer, der arver fra en tante eller onkel.
Forslaget vil sænke afgiften på arv til nevøer og niecer, så de fremover skal betale 15 procent i boafgift. Det vil stille dem på linje med den nærmeste familie.
Ifølge Jyske Bank er forslaget tilbage på sporet, efter at det tidligere har været sat på pause under valgkampen.
“Det er et af de største arvepolitiske skift i mange år. For mange barnløse danskere er nevøer og niecer de nærmeste arvinger, og her vil forskellen kunne mærkes direkte på arvens størrelse,” siger privatøkonom i Jyske Bank, Bettina Brask.
I dag betaler nevøer og niecer ikke kun boafgift på 15 procent. Der kommer også en tillægsboafgift på 25 procent oveni. Det giver en samlet effektiv beskatning på op til 36,25 procent.
Den beskatning vil lovforslaget ifølge Bettina Brask ændre.
Men midt i den mulige skattelettelse ligger en faldgrube: Reglerne for arv og gaver er ikke ens.
“Det er en kæmpe forskel, om pengene gives som arv eller som gave. Mange vil naturligt tro, at når afgiften på arv sænkes, så gælder det også gaver til nevøer og niecer. Men det gør det ikke – og den misforståelse kan blive meget dyr,” fortæller Brask.
Det betyder, at familier, der vil hjælpe en nevø eller niece, mens de selv lever, stadig skal være opmærksomme på skattereglerne.
Større gaver til nevøer og niecer kan fortsat blive beskattet som personlig indkomst. I værste fald kan beskatningen komme over 50 procent.
“Vi ser ofte, at familier ønsker at hjælpe næste generation, mens de selv lever. Men en stor gave til en nevø eller niece kan i værste fald blive beskattet med over 50 procent. Derfor er det vigtigt at tænke sig om, før pengene skifter hænder,” siger Bettina Brask.
Fra 1. januar 2027 kommer søskende ind i kredsen af nære relationer i bo- og gaveafgiftsreglerne. Det betyder, at der skal betales 15 procent gaveafgift af den del af gaven, der overstiger den afgiftsfrie gavegrænse på 80.600 kroner i 2026.
Derefter kan søskende vælge at give penge videre til deres egne børn efter de almindelige regler mellem forældre og børn.
Men den vej kan ikke bare bruges som en kunstig omvej. Hvis en søskende fungerer som aftalt mellemstation, kan skattemyndighederne ifølge Bettina Brask se igennem konstruktionen og betragte beløbet som en direkte gave til nevøen eller niecen.
“Det afgørende er, at din søster eller bror faktisk får råderet over pengene og selv træffer beslutningen om, hvad der skal ske med dem. Ellers kan gevinsten hurtigt forsvinde i ekstra skat,” siger Bettina Brask.
Samtidig peger den politiske retning mod, at de største formuer kan blive beskattet hårdere. Regeringen har varslet en model, hvor den del af et bo, der overstiger 10 millioner kroner, kan blive ramt af en samlet boafgift på 30 procent.
“Vi bevæger os hen mod, hvor familierelationen får større betydning, men hvor de største formuer samtidig kan blive beskattet hårdere. Derfor bliver planlægning vigtigere end nogensinde før,” fortæller Bettina Brask og fortsætter:
“At politikerne vil gøre det billigere at arve fra sin tante eller onkel, er positivt for den enkelte. Men vil man give pengene væk, mens man lever, er der stadig mange skattemæssige faldgruber. Derfor kan god planlægning være forskellen på en gave til familien eller en gave til Skat.”
Skatte- og Vækstministeriet har ifølge pressemeddelelsen bekræftet, at forslaget kommer på bordet igen.
Kilde: Via Ritzau/Jyske Bank
Læs også: