Jesper Dalhus fra JEMAC Rekruttering ApS præsenterer ny metode til at sikre det perfekte jobmatch.
I dagens erhvervsliv er det ikke længere nok blot at rekruttere talenter gennem jobannoncer. Selv hvis man lykkes med at tiltrække kandidater via en jobannonce, er det langt fra sikkert, at de passer til jobbet. En af de vigtigste faktorer i rekrutteringsprocessen er at afdække kandidatens adfærdstræk så tidligt som muligt, for at sikre et perfekt match til stillingen.
Jesper Dalhus, ejer af JEMAC Rekruttering ApS og erfaren erhvervscoach med over 12 års erfaring inden for rekruttering og headhunting, understreger betydningen af denne proces.
“Når man har fundet ud af, at en fejlrekruttering kan koste over. 300.000,-, bliver det tydeligt, at det at træffe sine beslutninger på mavefornemmelsen kan være en meget dyr måde at rekruttere på,” siger Dalhus.
Dagens Erhverv hævder at det kan blive endnu dyrere at lave en fejlrekruttering.
Mange ledere har sikkert oplevet udfordringen med at skulle vælge mellem de kandidater, der kommer ind. Nogle ledere deler ansøgerne op i tre bunker: ‘Dur ikke’, ‘Måske’, og ‘Ja tak’, og kalder derefter kandidaterne til samtale. Udfordringen er, at man ofte bruger en masse tid på kandidater, som ikke passer til jobbet rent adfærdsmæssigt.
“Det er faktisk blevet muligt med en ny metode at lave en proces, hvor samtlige kandidater bliver testet allerede i screeningsfasen uden ekstra omkostninger for virksomhederne,” forklarer Jesper Dalhus. “Dette er ret tidsbesparende i forhold til en normal rekrutteringsproces og giver lederne et langt bedre beslutningsgrundlag.”
Fordelen for kandidaten er, at de kommer ind i et job, de passer perfekt til i forhold til deres naturlige adfærdstræk. Dette kan have stor betydning for trivslen på sigt og øger sandsynligheden for, at den nye medarbejder bliver i jobbet i længere tid.
Med denne nye tilgang til rekruttering kan virksomheder sikre sig, at de ikke bare ansætter en kompetent medarbejder, men også en medarbejder, der trives og præsterer optimalt i det pågældende job. Jesper Dalhus fortæller at metoden allerede er teste af med succes, hos flere virksomheder rundt om i landet.
Mest læste nyheder
© 2024 Copenti ApS • Cookie- og privatlivspolitik • Persondatapolitik • CVR-nr.: 42267937 • H.P. Hansens Plads 32, 4200 Slagelse • Tlf: