Sommerens rekordstore antal flyrejser understreger behovet for at investere kraftigt i grønt flybrændstof. Behovet er stort, men tiden er knap, og derfor er det afgørende, at de politisk afsatte midler til grøn luftfart skal prioriteres til produktionen af grønne, brintbaserede brændstoffer. Det mener Brintbranchen, som opfordrer Christiansborg til hurtig handling.
Mange danskere er efterhånden gået på ferie, og det lunkne sommervejr viser sig i rejselysten. Lige nu sættes der rekord efter rekord i antal flypassagerer. Alene i Københavns lufthavn kommer der nu flere passagerer gennem terminalerne end før corona-pandemien. Men det rekordhøje antal rejsende sætter sig i klimabelastningen. Derfor skal der skrues op for produktionen af grønne brændstoffer.
Produktion og anvendelse af SAF (Sustainable Aviation Fuel) i luftfarten er højt på dagsordenen ikke bare i Danmark men også i EU, for flytrafikken er en af den grønne omstillings helt store udfordringer. Derfor skal vi bruge langt mere klimavenlige brændstoffer, og her har Danmark en klar rolle at spille, forklarer Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen:
”I Danmark har vi ambitioner om en grøn indenrigsflyrute i 2025 og en komplet omstilling af indenrigsflyvningen i 2030. Det er åbenlyst en stor udfordring at omstille flytrafikken, men det skaber samtidigt enorme muligheder for danske producenter af grønt brændstof. For markedet er jo ikke kun den beskedne danske indenrigsflyvning men den globale luftfart. Og det er ikke ligegyldigt, hvordan vi går til den store omstillingsopgave. Svaret er ikke importerede biobrændsler fra Asien, men i stedet de grønne brintbaserede brændstoffer”.
Brintbaserede brændsler, de såkaldte elektro-fuels, har deres energiindhold fra bl.a. vind- og solenergi, og det er på den baggrund, at Danmark kan gøre sig selv gældende i produktion og eksport af grønne flybrændstoffer, siger Tejs Laustsen Jensen:
”De danske ambitioner for udbygning af de vedvarende energikapaciteter betyder, at vi har enorme muligheder for at bruge grøn strøm og brint til at producere den såkaldte e-SAF. Grønt brintbaseret brændstof er langt mere bæredygtigt end biobrændsler. Og potentialet for danske producenter af både grønt brændstof og de bagvedliggende teknologier er enormt. Derfor skal vi også allerede nu beslutte, at danskproduceret grønt flybrændstof skal være e-SAF. I bedste fald er biobrændsler en overgangsløsning i luftfarten, så det giver langt mere klima- og erhvervsmæssig værdi at investere i mere langsigtede løsninger. Og her er det den grønne brint, der vinder”, siger Tejs Laustsen Jensen, og afslutter:
”SAS har indgået partnerskab med Airbus, Vattenfall og lufthavnene i Sverige og Norge for at undersøge, hvordan grøn brint kan blive en del af flybrændstofinfrastrukturen. Airbus har selv meldt ud, at de om 10 år vil have et fly i kommerciel drift, der flyver på ren, grøn brint. Så vi ved, hvilken retning vi skal i. Og nu er det op til Christiansborg at sørge for, at vi gør det ordentligt fra starten, og derfor investerer midlerne fra puljen for grøn luftfart i grønne, brintbaserede brændstoffer.”
Mest læste nyheder
© 2024 Copenti ApS • Cookie- og privatlivspolitik • Persondatapolitik • CVR-nr.: 42267937 • H.P. Hansens Plads 32, 4200 Slagelse • Tlf: